Please Click Here

Friday, August 3, 2012

Air Hijau Berenang Di Kolam

Air hijau yang selalu terjadi di dalam kolam ternakan terutama sekali kolam simen dan kanvas adalah disebabkan wujudnya phytoplankton iaitu sejenis organisma halus yang mempunyai klorofil. Jadi organisma yang berklorofil ni akan menjalankan proses fotosintesis (not photoshop ok) untuk menghasilkan makanannya dan membiak dalam bentuk koloni atau populasi yang banyak.

Spesies utama yang banyak terdapat di dalam air hijau ini ialah Chorella (dah macam nama awek latin lak). Spesies macam ni memang tak nampak la kalau tengok dengan mata kasar.  So, kehadiran pytoplankton ni boleh dikesan melalui perubahan air kolam yang pada awalnya jernih bertukar menjadi hijau akibat daripada terdedah dengan panas terik dan hujan.


Sebenarnya air hijau ni sangat berguna di dalam bidang pembenihan ikan air tawar kerana air hijau ini mempunyai kandungan protien yang tinggi dan sebagai suplemen untuk benih ikan yang diasuh.  Tapi jangan korang pergi minum lak air hijau ni walaupun berkhasiat.  Selain itu juga, air hijau ini juga melindungi anak ikan dari cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut.

Tapi perlu di ingat, air hijau ni juga boleh mendatangkan kesan yang buruk kalau terlalu pekat sangat.  Ini disebabkan tumbuhan organisma ini akan berespirasi (bernafas la) iaitu mengambil oksigen dan membebaskan karbon dioksida.  Kekurangan oksigen akan menyebabkan ikan stress dan kehadiran karbon dioksida yang tinggi akan menyebabkan air tersebut bertoksik.



Jadi eloklah air hijau ni ditukar sebanyak 30% dengan air baru bila kaler hijau tu dah pekat sangat dengan wujudnya buih-buih kasar dekat permukaan kolam.  Paling afdal tukar lah air kolam setiap dua minggu sekali.  Kalau rajin tukar la air kolam tu semua sekali dengan cuci dinding kolam tu pakai Mr Muscle.

0 comments:

Post a Comment